Jak Big Data może usprawnić Twój biznes?

Dane mogą nam pomóc w wielu obszarach zarządzania firmą, poczynając od prostej informacji, z jakich miast pochodzą czytelnicy strony firmowej, a kończąc na zaawansowanej analizie danych wykorzystywanej do personalizacji materiałów promocyjnych.

Dzisiaj przedstawię kilka propozycji gdzie można szukać potrzebnych informacji i jak korzystać z danych do zarządzania firmą.
Należy pamiętać, że sposób działania w tym obszarze jest uzależniony m.in. od specyfiki firmy i strategii działania.

1) Zrozum swoich klientów
Aby zrozumieć swoich klientów (aktualnych lub przyszłych) warto poddać analizie następujące dane:
– dane z profili firmy na portalach społecznościowych
– logi z korporacyjnej strony internetowej
– słowa / tagi, które są coraz popularniejsze (analiza trendów)
– analiza internautów odwiedzających stronę firmy

2) Optymalizuj procesy
Śledź potrzebne informacje w czasie rzeczywistym, np.:
– dla dostawców ważną informacją będą informacje dotyczące ruchu drogowego oraz pozycjonowanie w przestrzeni
– dla firm produkcyjnych ważne będą pomiary wykonywane przez wiele automatycznych czujników rozmieszczonych w hali
– dla działów sprzedaży ważne będą informacje m.in. o wartości sprzedaży i osiągnięciach sprzedawców

3) Personalizuj doznania
Wykorzystaj indywidualne dane o kliencie do nawiązania lepszych relacji, co wpłynie na rozwój Twojego biznesu, np.:
– zaoferuj usługę indywidualnego wsparcia dla klientów (w stylu Call Center)
– dopasuj reklamę i komunikację do indywidualnych potrzeb klientów
– oferuj odpowiednie produkty cross-sellingowe, którymi klient będzie rzeczywiście zainteresowany

4) Twórz możliwości
Wykorzystaj duże ilości danych o swoich klientach i ich otoczeniu, aby jeszcze bardziej dopasować swoją ofertę, np.:
– przygotuj pakiet różnych strategii na różne okazje i dla różnych typów klientów
– weryfikuj kontekst, w jakim znajduje się klient
– dopasuj ofertę do odpowiednich segmentów, np. demograficznych
– porównuj między sobą klientów z wykorzystaniem analityki, aby lepiej zrozumieć ich matryce działania

5) Korzystaj z nowoczesnych rozwiązań do zbierania, analizy i przechowywania danych, np.:
– korzystaj z rozwiązań chmurowych
– wykorzystuj dane opisujące otoczenie (np. pogoda, demografia, ilość uczniów itp.), a nie tylko firmę
– automatyzuj zbieranie i analizę danych, aby proces był jak najbardziej efektywny
– stosuj dashboardy (kokpity managerskie) jako narzędzie do podejmowania decyzji w oparciu o wnioski z analiz

6) Popraw bezpieczeństwo danych
Zbierając i analizując powyższe dane nie zapominaj o zachowaniu bezpieczeństwa informacji.

To tylko kilka elementów, które pokazują, że Big Data już jest między nami. Często zapominamy, że możemy z nich skorzystać do rozwoju firmy. Zachęcam wszystkich, którzy jeszcze nie analizują danych, do rozpoczęcia tej przygody jak najszybciej. Korzyści tylko czekają, aby po nie sięgnąć.